Pozycjonowanie stron

 

Pozycjonowanie stron to ostatnimi czasy temat powracający do łask marketingowych działań w przestrzeni internetu. Niegdyś używane w dość nieprofesjonalny i nie do końca zrozumiały sposób, dzisiaj za dobre pozycjonowanie stron odpowiadają wyszkoleni i doświadczeni specjaliści. Czym jest pozycjonowanie, do czego właściwie ono służy oraz jakie korzyści przynosi?

Pozycjonowanie stron – a co to takiego?

Hasło „pozycjonowanie stron” pewnie nie raz obiło się o uszy właścicielom małych i średnich firm oraz managerom, chcącym w pełni wykorzystać potencjał jaki drzemie w marketingu internetowym. Pozycjonowanie stron to wysokie umieszczanie w wynikach wyszukiwań Google, konkretnego adresu strony www. Brzmi banalnie i prosto, ale niestety w rzeczywistości tak nie jest. Wysokie pozycjonowanie ma ogromny wpływ na ruch, wizerunek i tym samym na sprzedaż. Takie osiągi można zdobyć tylko i wyłącznie przy przemyślanym, strategicznie rozplanowanym działaniom i odpowiednim użyciu narzędzi do pozycjonowania stron.

O co chodzi w pozycjonowaniu stron
Żeby zrozumieć cały proces pozycjonowania oraz tego w jaki sposób wpływa na całokształt wartości strony, trzeba szczegółowo poznać oraz zrozumieć w jaki sposób działa wyszukiwarka Google.

Garść podstawowych informacji o wyszukiwaniach Google

Zabierając się za pozycjonowanie, należy zapamiętać pierwszą i najważniejszą rzecz, która wyróżnia wyszukiwarkę Google. Większość fraz Google nie działa w czasie rzeczywistym, co oznacza, że w chwili wpisywania danej frazy w wyszukiwarkę, Google ma już wcześniej przygotowane wyniki oraz ich kolejność. To wyjaśnia problem, dlaczego pozycjonowanie stron zajmuje tyle czasu.
Aby dany link lub strona internetowa pojawiła się w wynikach wyszukiwania Google, muszą zostać spełnione trzy podstawowe warunki. W pierwszej kolejności wyszukiwarka Google musi przede wszystkim wiedzieć o samym istnieniu konkretnej strony internetowej. Logicznym jest, że pozycjonowanie stron nie zostanie przeprowadzone poprawnie, jeśli Google nigdy wcześniej jej nie widziało. Algorytmy nie mogą odpowiednio funkcjonować, skoro nie dostarczono do nich wymaganych danych.

Tak jak zostało to wcześniej wspomniane, wyszukiwarka Google nie działa w czasie rzeczywistym, a zapytania obsługuje z wykorzystaniem gotowych już wyników. Dzieje się to za sprawą robotów (tak zwanych spiderów), których zadaniem jest ciągłe przeszukiwanie internetu, aby znaleźć te strony, które w ich ocenie mogą być użyteczne, popularne i mają potencjał. Te strony, które nie zostały dokładnie sprawdzone przez spidery, nigdy nie zostaną wyświetlone na liście rezultatów wyszukiwania.

Frazy kluczowe w pozycjonowaniu

Drugim warunkiem jaki musi zostać spełniony, jest prawidłowo zaprojektowana nawigacja i sposób poruszania się po stronie. Spidery niczym prawdziwi użytkownicy, testują witrynę pod kątem użyteczności, logiki i projektu samej nawigacji. Jeśli robot nie będzie w stanie odnaleźć się na stronie ani wykonać podstawowych akcji w niej osadzonych, oznacza to, że i użytkownik nie będzie w stanie z niej odpowiednio dobrze skorzystać. Pozycjonowanie takiej strony nie będzie w żaden sposób możliwe, jeśli najpierw nie przejdzie testów robotów Google.

Ostatnim warunkiem, powiązanym z terminem użyteczności stron internetowych, jest kwestia zaufania. Google i jego roboty muszą być w stanie zaufać stronie, co jest równoznaczne z tym, czy dana strona jest w stanie dostarczyć odpowiedź na zadane pytanie w formie frazy w wyszukiwarce Google. Po zaznajomieniu się ze stroną internetową, zweryfikowaniu nawigacji, czas na określenie czy treści zawarte wewnątrz witryny będą wartościowe dla użytkownika, który jest w trakcie wyszukiwania konkretnej frazy.

Generalnie rzecz ujmując, to właśnie ostatni warunek decyduje o tym, jaka jest kolejność wyników wyszukiwania danej frazy i ma bezpośredni wpływ na samo pozycjonowanie. Po wpisaniu zapytania lub frazy, Google wyświetli na liście wszystkie strony jakie zna i umie się po nich poruszać, ale kolejność linków będzie zależała od subiektywnej oceny zaufania robotów.
Zabierając się za pozycjonowanie początkowymi krokami będzie pozytywne zdanie dwóch pierwszych warunków przedstawionych przez Google. Robi się to przy użyciu narzędzi oraz technik do optymalizacji SEO. Jest to często kwestia czysto techniczna związana z odpowiednią rozbudową strony. Trudniejsza część rozpoczyna się wraz z próbą budowania zaufania w oczach Google i jego robotów. To długi i pracowity proces, wymagający od specjalisty sporo czasu oraz dużego zaangażowania.

Na pozycjonowanie stron można popatrzeć jak na dobrze przemyślaną i strategiczną inwestycję. Koszty włożone w projekt optymalizacji SEO i skutecznego pozycjonowania, z czasem zwrócą się pod wieloma postaciami. Przedtem jednak trzeba oddać stronę w ręce specjalistów od SEO i uzbroić się w cierpliwość.

Pozycjonowanie stron to ciągły proces

Optymalizacja i SEODziałania mające na celu pozycjonowanie strony wyżej w wynikach wyszukiwań i optymalizacja dotychczasowych aktywności dotyczących SEO, nie mają tak naprawdę końca. Tak jak rozwija się Internet oraz marketing online, tak i pozycjonowanie ulega ciągłym zmianom.
Celem pozycjonowania jest zdobywanie nowych klientów i nieprzerwany rozwój firmy. Im bardziej rozrasta się firma, jej oferta, cele, oczekiwania, tym pozycjonowanie musi być szersze i dokładniejsze. Jeśli w wyniku wzrostu sprzedaży firma decyduje się zainwestować i wprowadzić na rynek dotychczas niesprzedawany nowy rodzaj produktu, pozycjonowanie musi zostać dostosowane do kolejnych fraz kluczowych.

To naturalna reakcja odpowiadająca na potrzeby wewnątrz firmy, ale pojawiają się również wyzwania ze strony zewnętrznej. Użytkownicy internetu również uczą się poruszania po udostępnianych treściach, dlatego SEO musi zadbać również o ich oczekiwania.

Pozycjonowanie polega nie tylko na spełnieniu nowych potrzeb rozwojowych firmy i odbiorców, ale także nieustannej walki z konkurencją. Dlatego też mówi się, że pozycjonowanie to proces nieprzerwany, ponieważ zawsze zdarzy się, że ktoś będzie wyżej w wynikach wyszukiwań. Zaczynając jako niewielki biznes walka o dobre pozycjonowanie nie jest aż tak uciążliwa, ale z czasem im lepsze frazy i im wyżej strona jest wyświetlana, tym konkurencja staje się trudniejsza. Firmy dojrzałe lub dynamicznie rozwijające się, będą walczyć z samymi liderami na szczycie listy. Może się zdarzyć taka sytuacja, że prześcignięcie któregoś z rywali może okazać się najzwyczajniej w świecie nieopłacalnym posunięciem.

Regularna praca nad pozycjonowaniem, pozwoli stronie utrzymać pozycję i nie spaść z wysokiej pozycji na liście. Jeśli zaniedba się nawet najdrobniejszą rzecz, konkurencja wykorzysta szansę i postara się ze wszelkich sił zrzucić stronę o kilka wyników wyszukiwania niżej. Jeśli zdarzy się taka sytuacja, odzyskanie swojej dawnej pozycji nie będzie już takie łatwe.

Podsumowanie

Pozycjonowanie a SEOPozycjonowanie to bardzo złożony i czasochłonny proces budowania długofalowego wizerunku, możliwości biznesowych i sprzedażowych strony internetowej danej firmy. Decydując się na rozpoczęcie prac SEO, warto zainwestować w specjalistę, który zna się na tym, jest na bieżąco z aktualnościami branży oraz posiada doświadczenie. Wysokie pozycjonowanie w wynikach wyszukiwań Google ma znaczący wpływ na zwiększenie świadomości, generowanie większego ruchu i tym samym osiąganie celów wyznaczonych przez firmę.