Google Ads to dobrze znane narzędzie do tworzenia, umieszczania oraz zarządzania treściami reklamowymi. System wcześniej widniejący pod nazwą Google AdWords, funkcjonuje od 2000 roku, w ostatnich latach przeżywa silny rozwój i stał się jednym z najpopularniejszych narzędzi do wyświetlania linków sponsorowanych.
Aktualnie Google Ads obsługuje wiele platform w ramach programu współpracy Google AdSense, a także serwisów podlegających pod firmę Google. System umożliwia korzystanie z wielu formatów, a każde z nich wybierane jest do osiągnięcia różnorakich celów kampanii. W zależności od tego, co ma być przedmiotem promocji, jaki budżet przeznaczony jest na kampanię, a także jaki efekt końcowy ma przynieść reklama, dobiera się odpowiednie narzędzia i parametry.
Jak zacząć przygodę z Google Ads?
Do profesjonalnej obsługi treści reklamowych dystrybuowanych przez Google Ads zatrudniani są Specjaliści ds. Performance Marketingu lub bardziej popularne określenie – Specjaliści Google Ads, na których potocznie mówi się „adwordsowcy”.
Ich zadaniem jest przede wszystkim konfigurowanie linków sponsorowanych w Google. Na bieżąco nadzorują przebieg kampanii, optymalizują jej parametry, szacują skuteczność i weryfikują efekt końcowy. Wykorzystują do tego specjalistyczne raporty, dzięki którym mogą z łatwością analizować szczegółowe dane ruchu, klików i wyświetleń.
Ważną cechą charakterystyczną tego zawodu jest nie tylko posiadanie analitycznego umysłu, ale także chęć ciągłego rozwoju i szkolenia się w zakresie nowości w Google Ads. Z uwagi na ciągłe zapotrzebowanie i nieustannie rosnące wymagania współczesnego klienta, Google Ads nie może stać w miejscu. Cały system poddawany jest ciągle korektom i udoskonaleniom, które mają sprawić, że Google Ads stanie się najlepszym i wręcz idealnym narzędziem do tworzenia i zarządzania formatami reklamowymi.
Nieustanny rozwój systemu Google Ads wymusza więc również na Specjalistach ds. Performance Marketingu stałe aktualizowanie swojej wiedzy oraz poszerzenia umiejętności. Jeśli ktoś jest samoukiem pomóc w tym może szereg szkoleń, warsztatów i kursów prowadzonych tylko i wyłącznie przez profesjonalnych oraz doświadczonych w swojej dziedzinie specjalistów. Jeśli osoba aspirująca na Specjalistę Google Ads preferuje zdobywanie cennej nauki poprzez praktykę, najlepszym wyborem będą staże w agencjach interaktywnych, kreatywnych i reklamy.
W mniejszych firmach obsługa Google Ads jest często uzupełnieniem dotychczasowych obowiązków pracownika na innym stanowisku. Posiada podstawowy zestaw wiedzy i umiejętności, które przy dużej dawce chęci i zawziętości można podszkolić do profesjonalnego poziomu.
Jak dokładnie wygląda praca z Google Ads?
Do rozpoczęcia swojej przygody z Google Ads i wprowadzenia jakiejkolwiek kampanii w życie, potrzebny jest budżet. Oznacza to, że konto Google, przez które będą tworzone i zarządzane wszystkie kampanie, powinno dysponować jakąś pulą pieniędzy przeznaczoną tylko dla treści reklamowych. Co ciekawe i bardzo przydatne w przypadku małych firm lub przedsiębiorstw dysponujących niewielkim budżetem na cele marketingowe, korzystanie z Google Ads można rozpocząć już od niewielkich kwot.
Zarządzanie linkami sponsorowanymi i całymi kampaniami tematycznymi rozliczane jest na podstawie dwóch podstawowych modeli: CPC i CPM. CPC to skrót od „cost per click”, czyli koszt za każde kliknięcie w reklamę. Za pomocą tego współczynnika mierzy się efektywności i atrakcyjność reklamy. Im treść jest ciekawsza i zachęcająca do głębszego zainteresowania się ofertą, tym więcej kliknięć osiągnie taka reklama. CPC liczone jest ze stosunku kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w nią.
CPC związane jest z modelem rozliczania reklam internetowych PPC, czyli „pay per click”. Reklamodawca płaci za kliknięcie w reklamę emitowaną pod postacią na przykład linku lub baneru, a nie za samo jej wyświetlenie. Jest to najoptymalniejszy model rozliczenia z Google Ads w przypadku firm oferujących usługę lub produkt, ponieważ wówczas płacą za faktyczne zainteresowanie potencjalnego klienta, a nie jedynie bierne pokazanie swojej obecności na rynku.
CPM to system liczenia kosztów za dotarcie do każdego tysiąca odbiorców. „Cost per mille”, bo od tego wziął się skrót CPM, obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowej. Jest to rzadziej wykorzystywany model rozliczenia z Google Ads, ale każdy doświadczony i sprytny Specjalista znajdzie sposób, aby najoptymalniej wykorzystać go do prowadzenia swoich kampanii.
Czy są jakieś złote rady dla budowania i nadzorowania kampanii Google Ads?
Jak w każdej dziedzinie i w każdej specjalizacji, istnieje kilka podstawowych wskazówek, o których powinien pamiętać zarówno doświadczony jak i początkujący Adwordsowiec. Nawet posiadając niewielki budżet można zdziałać cuda, za pomocą których firma zacznie osiągać lepsze wyniki i coraz to wyższe cele.
Przygotowanie to podstawa. W przypadku rozliczania w modelu PPC, przed uruchomieniem kampanii należy określić prawdopodobną liczbę kliknięć. Czasem zdarza się, że wydatki kampanii będą dwukrotnie przekraczały średni budżet dzienny, aby osiągnąć wyznaczone cele. Należy pamiętać, że nie przekroczą one jednak miesięcznego limitu obciążeń.
Następnie należy ustalić priorytety, które będą wyznaczały tor wszystkich kampanii. W przypadku małego budżetu ilość kampanii i celów może być ograniczona, dlatego ważne jest to, aby wyznaczyć cel wspólny dla wszystkich treści reklamowych na jednym koncie. Może to być budowanie i szerzenie świadomości marki, przekierowanie potencjalnych klientów na stronę główną lub nastawienie na czystą sprzedaż.
Aby kampanie przynosiły znacznie lepszy efekt warto zawęzić lokalizację ich wyświetlania. Oznacza to, że można określić konkretny obszar geograficzny, na którym reklama ma być wyświetlana. Im mniejsze pole wyświetlania, tym mniejszy ruch, zawierający klientów niedokonywujących zakupu. Jest to sposób na strategiczne równoważenie wydatków i całego budżetu.
Prowadzenie harmonogramu reklam pozwoli Ci nie tylko na pełne kontrolowanie kampanii, ale również na przyszłościowe planowanie budżetu. Za pomocą harmonogramu i raportów możliwe będzie ustalenie i dalsze wdrażanie najkorzystniejszych dni lub godzin, w jakich reklama powinna być wyświetlana.
Słowa kluczowe są zawsze przydatnym wsparciem dla kampanii Google Ads. Dopasowania pozwalają kontrolować budżet, a w połączeniu ze skonkretyzowaną lokalizacją uzyska się pożądaną równowagę.
Remarketing to coraz chętniej wykorzystywane narzędzie w Google Ads. Dzięki niemu odbiorca, który odwiedził daną stronę, będzie widział coraz więcej sprofilowanych reklam tej konkretnej strony lub firmy. Remarketing służy zwiększaniu zasięgów i świadomości marki wśród użytkowników, jednak należy pamiętać, że zbyt nachalne dręczenie może zrazić potencjalnego klienta do skorzystania z oferty.
Google Ads to również walka z konkurencją. System oferuje wybór strategii licytacji stawek oraz możliwość pokonania głównych konkurentów. Ustawienie „Docelowy udział w wygranych aukcjach” tworzy regułę, która pozwala wygrać z wybranym konkurentem. Należy wskazać domenę, którą chce się przelicytować, odsetek aukcji i limit maksymalnej stawki. Dzięki temu zagrożenie ze strony biznesowych rywali zostanie znacznie zmniejszone.
Możliwości jakie oferuje Google Ads są szerokie i dostosowane do potrzeb każdego przedsiębiorstwa. Jest to miejsce nie tylko dla dużych graczy, ale także dla małych firm, które chcą zadbać o swój marketing internetowy.