Marketing szeptany

 

Współcześnie marketing szeptany niestety nie jest kojarzony z czymś dobrym, profesjonalnym ani skutecznym. Często mylnie brany za aktywności spamerskie firm i agencji, w rzeczywistości jest potężnym narzędziem, przy pomocy którego reklamodawca jest w stanie osiągnąć wiele korzystnych rezultatów przy niewielkim budżecie i ilości zasobów. Czym tak naprawdę jest profesjonalny marketing szeptany, co go charakteryzuje, jakie zadania ma spełnić oraz jakie pozytywne zmiany przynosi dla firmy?

Marketing szeptany – podstawowe informacje

Marketing szeptany to jedna z dziedzin marketingu, powiązana z aktywnością SEO. Jego książkowa definicja to: „działania marketingowe mające za zadanie dotarcie z informacją marketingową do odbiorcy za pośrednictwem „spontanicznego” przekazu ustnego”. Słowo „spontanicznego” celowo zostało zawarte w cudzysłowie, ponieważ określa jedno z głównych założeń, którym kieruje się marketing szeptany – pozorność.

Na czym polega marketing szeptany

Działalności odbywające się w ramach buzz marketingu, bo w taki również sposób określa się marketing szeptany, muszą posiadać znamiona aktywności autentycznej, prawdziwej, nieplanowanie wykreowanej przez osobę, którą nie kierują żadne pobudki biznesowe. Taki przekaz musi jedynie wyglądać naturalnie i wpisywać się w spontaniczne akcje, jakich wiele można znaleźć w internecie.

Fachowo więc można określić, że marketing szeptany to czynności marketingowe, celem których jest dotarcie do użytkownika z promowaną treścią, produktem lub usługą poprzez naturalnie wyglądające dyskusje w internecie. Sposób, w jaki dana firma będzie realizowała te czynności zależy od jej możliwości i strategii marketingowej. Może zajmować się tym osoba specjalnie do tego dedykowana, czyli ambasador marki (wówczas marketing szeptany prowadzony jest w sposób otwarty i jawny) lub poprzez zwykłe konta użytkowników (są to działania niejawne, nie wskazujące osoby bezpośrednio powiązanej i reprezentującej markę).

Do czego właściwie służy marketing szeptany?

Jeśli więc nie jest to spam i marketing szeptany nie ma na celu poirytowanie odbiorcy poprzez bombardowanie różnymi treściami marketingowymi, to do czego właściwie służy?
Główne założenia jakie ma spełniać buzz marketing to:

  • Wywołanie pozytywnych reakcji wśród konsumentów i odbiorców przekazu reklamowego.
  • Prowokowanie do dyskusji, rozmów oraz porównywania produktów, usług lub marek.
  • Profesjonalne moderowanie powyższych dyskusji w taki sposób, aby finalnie wywołać pozytywne opinie lub wrażenia.
  • Udzielenie otwartej i oficjalnej pomocy w przypadku jakichkolwiek problemów, co ma spowodować w potrzebującym odbiorcy, poczucie zaopiekowania i troski o jego dobro konsumenckie.

Jak działa marketing szeptany

Wraz z rozwojem narzędzi i strategii wykorzystywanych do marketingu szeptanego, pojawiły się także dodatkowe cele, kluczowe dla codziennego funkcjonowania i rozwoju firmy takie, jak:

  • Promocja oferowanych produktów lub usług, marki, firmy lub samej strony internetowej.
  • Generowanie większego ruchu na stronie i zwiększenie zainteresowania publikowanymi na niej treściami.
  • Zamieszczanie i zwiększenie zasięgów przy użyciu linków jako element działań SEO.

Biorąc pod uwagę naturalne środowisko, w którym funkcjonuje marketing szeptany oraz jego charakter naturalnego i spontanicznego działania niebiznesowego, należy skupić się na pierwszych, głównych założeniach, które mimowolnie będą spełniały dodatkowe cele podane niżej.

Przez kogo i jak wdrażane są działania w ramach buzz marketingu?

W przypadku niewielkich firm lub organizacji, które nie posiadają wystarczającego budżetu na zlecenie prac marketingowych profesjonalnej agencji lub specjaliście, realizowanie marketingu szeptanego może zostać dodane jako dopełnienie zadań innych stanowisk pracy związanych z promocją lub obsługą klienta.

Oczywiście nadal mając w pamięci charakterystykę marketingu szeptanego oraz jego prawdziwy cel, trzeba odpowiednio dobierać sposób, słowa oraz miejsca swoich promocyjnych działań.
Każdy obyty i doświadczony internauta pozna się na irytującej i tandetnej reklamie, która będzie wyglądała jak nieprzemyślana i perfidna strategia. Jednak tylko wtajemniczeni rozpoznają subtelny i sugestywny przekaz, umiejętnie wpleciony w dyskusję, wyglądający tak naturalnie, jakby został napisany przez prawdziwego, regularnego użytkownika. Chcąc osiągnąć właśnie tak profesjonalny efekt, trzeba przestrzegać kilku zasad zebranych w swoisty kodeks marketingu szeptanego.

Najlepiej zacząć aktywności marketingowe z historią poprzednich akcji na danym forum lub grupie. Dzięki temu wiarygodność konta znacznie wzrośnie i nie będzie wzbudzać niepotrzebnych podejrzeń. Oznacza to więc, że każde kolejne posty prowadzone z tego konta, będą traktowane przez użytkowników bardziej jako naturalne czynności, a nie natrętne spamowanie.

Udzielając się na specjalistycznych grupach, trzeba zamieszczać wpisy tylko i wyłącznie dotyczące konkretnej tematyki lub działu. W innym przypadku konto będzie uznane za spamera lub robota oraz może zostać na stałe zablokowane. To samo dotyczy kwestii rozpoczynania nowych wątków. Najczęściej polecaną strategią jest kontynuowanie dyskusji w istniejących już zapytaniach, ponieważ tworzenie nowych może zostać odebrane jako posunięcie nieautentyczne.

Kto zajmuje się marketingiem szeptanym

Na wiarygodność konta ma też wpływ forma oraz styl wypowiedzi danego użytkownika. Umieszczanie linków niemal w każdym poście, już zaświeca lampkę w głowie innych czytelników. Sposób przekazywania i zapisu linków również ma znaczenie. Ich wplecenie powinno odbywać się z wyczuciem, bez wykorzystania do tego anchorów, czyli pojedynczych lub kilku słów, które za pośrednictwem odpowiedniego formatowania są podlinkowane i kierują do konkretnej strony.

Podawanie prawidłowych linków, które odsyłają do konkretnego elementu, kategorii lub podstrony głównego portalu jest dobrą praktyką. Za sprawą tego, post nie tylko zyska na autentyczności, ale stanie się jeszcze bardziej pomocny.

Udzielając się na forach lub grupach na portalach społecznościowych trzeba nieustannie mieć w tyle głowy główne cele, jakie wyznacza marketing szeptany. Faktyczna i naturalna pomoc, wyglądająca niczym spontaniczna czynność zwykłego użytkownika internetu, będzie wpływała na pozytywny wizerunek marki oraz sprawiała wrażenie bliższej, dostępniejszej czy przyjaźniejszej.

Buzz marketing prowadzony przez specjalistów

Jeśli od marketingowych działań prowadzonych przez firmę oczekuję się czegoś znacznie wydajniejszego i bardziej profesjonalnego, warto wziąć pod uwagę zatrudnienie odpowiednich specjalistów, którzy zajmą się planowaniem, wdrażaniem oraz koordynowaniem wszelkich procesów marketingu szeptanego.
W zależności od dysponowanego budżetu, jakość usług takiego wynajętego „szeptacza” może się różnić. Przed rozpoczęciem współpracy dobrym pomysłem jest sprawdzenie umiejętności specjalisty lub agencji, przeczytanie opinii i zapoznanie się z dotychczasowymi zleceniami. Doświadczony szeptacz jest na wagę złota, ponieważ zna wiele forów i grup na wylot, potrafi naturalnie pisać i moderować dyskusję, posiada wyczucie i szybko reaguje.

Marketing szeptany - agencja marketingowa

Prócz wynajęcia profesjonalnego szeptacza lub wykonania wszystkich działań na własną rękę, możliwe jest również skorzystanie z platform wspomagających zarządzanie marketingiem szeptanym. Może być wykorzystywana do tworzenia kampanii, poszukiwania i wyboru dostępnych szeptaczy, realizujących kampanie, do oglądania i analizowania wyników na raportach.
Możliwości do prowadzenia marketingu szeptanego jest wiele, a każde z nich prowadzone z głową i w odpowiedni sposób, są w stanie przynieść pożądane rezultaty. Dzięki nim świadomość marki na rynku zostanie zwiększona, poprawi się jej wizerunek oraz zaznajomi odbiorców z ofertą produktów lub usług.