Social media lub media społecznościowe, czyli określenie często używane w języku polskim, zostały wprowadzone na stałe jako element życia codziennego niemal wszystkich ludzi na całym świecie. Niezależnie od tego z jakiego kraju pochodzi dana osoba, czym się zajmuje, gdzie się uczy, jakie są jej plany, marzenia, ambicje lub zainteresowania – prawie zawsze będą otaczały ją social media.
Różne państwa i kręgi kulturalne mają swoje, popularne na danym obszarze media społecznościowe. W Rosji większość mieszkańców używa serwisu VK lub Telegram, a w Europie i USA dominuje Facebook i WhatsApp. Każda platforma społecznościowa posiada własne cechy charakterystyczne, lecz wszystkie je łączy kilka wspólnych celów.
Do czego wykorzystywane są media społecznościowe?
Współcześnie media społecznościowe są miejscem, w którym użytkownicy mogą podzielić się swoim życiem, swoimi przemyśleniami i wspomnieniami, ale również uczestniczyć w internetowym życiu innych. To miejsce dyskusji. Tu tworzą się grupy zainteresowań, obcy mogą spotkać się i bezproblemowo skontaktować. Fani mogą być bliżej swoich idoli, a celebryci są w stanie w łatwiejszy sposób być w stałym kontakcie ze swoimi fanami.
Social media to miejsce dla gwiazd, influencerów, mikro, małych, średnich i dużych firm, organizacji, instytucji, nieformalnych grup, a przede wszystkim dla zwykłych użytkowników, którzy chcą cieszyć się i korzystać ze wszystkich funkcjonalności, jakie oferują współczesne platformy.
Marka osobista w social mediach
Początki sporej liczby przedsiębiorstw sięgają czasów, kiedy za ich rozwojem i dążeniem do aktualnego sukcesu stała tylko jedna lub kilka osób. To właśnie one dały początek marce, jej produktom lub usługom, odpowiadali za wszystkie działania i czuwali nad prawidłowym funkcjonowaniem. Niekiedy wizerunek konkretnej marki powiązany jest z marką osobistą właściciela, którą wypracował sobie w drodze rozwoju własnego przedsiębiorstwa. Są również takie zawody, w których marka osobista to podstawa.
Dobrze rozegrana strategia marki osobistej oraz pozytywne rezultaty mogą służyć nie tylko poprawie samego wizerunku danej osoby na rynku lub w internecie. Produkty lub usługi oferowane przez nią mogą przynosić większe zyski, a większa popularność w social mediach sprawia, że otwierane są przed nią nowe możliwości na dalszy rozwój kariery.
Chcąc budować swoją markę osobistą w mediach społecznościowych, trzeba nieustannie pamiętać o tym, kogo chcemy jako odbiorcę publikowanych treści. Od tego zależeć będzie branża, dobór form komunikacji, treści, częstotliwość kontaktu, a także impuls do stworzenia jakiegokolwiek planu działania lub strategii.
Marka osobista a wizerunek firmy
Kreowanie wizerunku firmy w internecie to budowanie wartości i odpowiednich wrażeń jakie odczuwa odbiorca względem marki. Jednak, w odróżnieniu od typowego wizerunku firmy, działania w ramach personal brandingu dotyczyć będą tylko i wyłącznie jednej osoby lub nazwiska. Nie oznacza to jednak, że nie da się połączyć obu tych kwestii do wzajemnego wykorzystywania korzyści z nich płynących.
Coraz częściej obserwowane jest zjawisko, podczas którego osobistości posiadające dobrze rozbudowaną i silną markę osobistą, decydują się na wprowadzenie i rozkręcenie nowej marki. Jest to częściej spotykany scenariusz niż odwrotna sytuacja. W znanych firmach o zaawansowanym stadium rozwoju, niewiele wie się o osobach, które są odpowiedzialne za ich aktualny kształt i pozycję. Na podstawie tego, właściciele i ważni członkowie zarządu są w stanie budować swoją profesjonalną markę osobistą. Co jednak zrobić, aby rozpocząć spełnienie swoich zawodowych marzeń i rozpocząć kreowanie marki osobistej?
Marka osobista kreowana przez social media
Social media są miejscem idealnym na stawianie pierwszych kroków w marketingu osobistym i zdobywanie sławy. Chcąc zaliczyć jak najmniej niewygodnych potknięć i drobnych porażek, warto pilnować kilku prostych zasad. Obowiązują one wszystkie osoby aspirujące do bycia wpływowym i stale rozwijającym się np. influencerem.
Aby zdobyć serca oraz zaufanie przyszłych odbiorców, trzeba zostać ekspertem w dziedzinie, którą chce się zajmować. Jak zbudować wizerunek godnego zaufania eksperta?
Konsekwentność. Do osiągnięcia poziomu profesjonalisty w konkretnej tematyce prowadzi długa droga. Trzeba uzbroić się w cierpliwość, dużo zapału do nauki i chęci do ciągłego poszerzania oraz pogłębiania swojej dotychczas zdobytej wiedzy.
Praca i wygłaszanie treści pod własnym nazwiskiem naturalnie wymusza profesjonalne zachowanie i operowanie takimi informacjami, które nie będą wzbudzały niechcianego dystansu. Dobieranie odpowiednich słów jest kluczowe, tak samo jak podczas kreacji wizerunku firmy, personal brandingu i social mediach w ogóle.
Oryginalność. To druga zasada, którą powinna kierować się osoba chcąca stworzyć skuteczną markę osobistą. W czasach gdy gwałtownie rozwija się technologia, social media oferują bardzo wiele możliwości i równie wiele udostępnionych treści. Rozbłyśnięcie na tle innych osób, które w podobny sposób chcą pokazać się światu, wymaga oryginalnego pomysłu. Dotyczy to nie tylko autoprezentacji, ale samej zawartości, formy i czasu udostępnianych treści.
Szczerość. Nikt nie chce słuchać ani wierzyć w opinię osoby, która okazuje się być kłamcą. Szerzenie fake newsów i jedynie strzępek informacji nie jest mile widziane wśród społeczności aktywnej na social mediach. Przypadkowe lub celowe podawanie dalej wiedzy niesprawdzonej, niebezpiecznej lub zwyczajnie fałszywej, ma tylko i wyłącznie negatywny wpływ na wizerunek marki osobistej, a tym samym na własne nazwisko. Chcąc przekonać do siebie ludzi, warto być po prostu z nimi szczerym, a oni docenią to i chętnie będą powracali do treści oraz profilu.
Choć mogłoby się to wydawać banalne, przestrzeganie takich podstawowych zasad, jak konsekwentność, rzetelność, oryginalność i szczerość będą pozytywnie wpływać na rozwój i popularyzację marki osobistej. To podstawowy element budowania profesjonalnych relacji ekspert – odbiorca w social mediach.
Przeszkody w budowaniu marki osobistej
Social media choć są dobrym miejscem dla nowopowstających marek osobistych, nie są wolne od przeszkód jakie można w nich napotkać. Przygotowanie awaryjnego planu w razie niespodziewanych potknięć pozwoli na szybką i jednocześnie przemyślaną reakcję, która powinna być skuteczna.
Aby uniknąć jeszcze większych problemów związanych z zaistnieniem nieprzyjemnej sytuacji, warto pamiętać o drobnych radach, które mogą uchronić markę osobistą przed totalną porażką.
Usuwanie negatywnych komentarzy, które mogą pojawić się pojedynczo lub zalać niczym fala, nigdy nie jest dobrym pomysłem. Pokazuje to tylko brak odporności na stres, strach i chęć jak najszybszego zatuszowania swoich błędów.
Chcąc poruszyć temat wrażliwy dla ogółu społeczeństwa, lepiej zastanowić się nad tym dwa razy. Kontrowersyjny temat wywoła kontrowersyjną dyskusję, która w bardzo szybkim tempie może przerodzić się w burzę hejtu.
Budowanie marki osobistej nie jest sprawą prostą, a tym bardziej nie zawsze przyjemną. Wymaga stałego kontaktu z odbiorcami, bycia otwartym na ich oczekiwania i potrzeby oraz aktualizowania swojej eksperckiej wiedzy. Warto powierzyć zadanie budowania marki osobistej profesjonalnej agencji marketingowej.