Content marketing

 

Content, czyli treści, które tworzysz i publikujesz dla swojej grupy odbiorców to podstawa wszelkich działań marketingowych w sieci. Bez odpowiedniego zarządzania nimi lub profesjonalnego koordynowania procesu projektowania, aktywności reklamowe nie przynoszą odpowiednich efektów, co będzie mogło przekładać się w przyszłości na gorsze wyniki i problem z osiągnięciem wyznaczonych celów.

Content marketing to dziedzina, dzięki której będziesz w stanie zapanować nad wszystkimi treściami, które trafiają do Twoich obecnych i potencjalnych klientów. Czym jest content marketing i w jaki sposób go wykorzystywać, aby przyniósł oczekiwane rezultaty?

 

Content marketing – a co to takiego?

Na czym polega content marketingContent marketing, czasem znany również pod nazwą marketing treści, to rodzaj strategii opierający się na tworzeniu i dystrybucji treści do klienta. Ich głównym zadaniem jest zainteresowanie i nakłonienie do wykonania skonkretyzowanego działania lub akcji takiej, jak zakup towaru, skorzystanie z usługi, zapisanie się do newslettera lub wydania opinii na temat przebiegu procesu zakupowego.

Treści produkowane w ramach content marketingu muszą być przydatne, wartościowe oraz silnie atrakcyjne dla grupy docelowej. Odbiorca nie tylko musi zwrócić na nie swoją uwagę, ale także wykonać akcję, która przyniesie firmie zysk i rozpocznie długofalową relację.

Z powodu dynamicznego rozwoju nowych technologii i form komunikacji między przedsiębiorstwem a klientem, content marketing również ewoluował i przybrał kilka nowych form, znacznie zyskując na popularności. Dawniej ograniczał się jedynie do treści w formie tekstowej, jak na przykład artykuły, krótkie wpisy, notki, raporty czy poradniki. Teraz coraz częściej można znaleźć webinary, podcasty, infografiki, audiobooki, GIFy i prezentacje multimedialne. Da się więc zauważyć, że content marketing złożony jest z wielu odrębnych i różnych dziedzin projektowania treści – od tekstu, przez obraz, dźwięk, animację, aż do filmu.

Content marketing nie musi być kojarzony tylko i wyłącznie z działaniami danej firmy w przestrzeni internetu. Tworzone treści mogą trafić zarówno na firmowego bloga jak i również do branżowej prasy, gazety, ulotek, katalogów i poradników. Jest wiele kanałów online i offline, którymi może posługiwać się marketing treści. Content marketing jako strategia komunikacji ze stałą grupą docelową, prowadzi działania mające na celu bycie odnalezionym przez potencjalnego odbiorcę i przyszłego klienta, nie na odwrót. To nienachalne aktywności, które mają w subtelny sposób zainteresować klienta i zwrócić jego uwagę na markę, produkt lub usługę. Jest to przeciwieństwo niepożądanych i irytujących form reklamowych, które nastawione są na aktywne poszukiwanie nowych klientów.

Jak content marketing wygląda w praktyce?

Jak działa marketing treści

Podstawową ideą, jaką prezentuje content marketing to dostarczenie odbiorcy potrzebnych i wiarygodnych informacji przez niego poszukiwanych. Jest więc to obopólna korzyść, w której zarówno klient jak i firma efektywnie spełniają założone przez siebie cele.

Często spotykaną zależnością jest ścisłe powiązanie content marketingu z marketingiem wirusowym. Jego zadaniem jest na tyle silne zaangażowanie odbiorcy w treść, aby samoczynnie udostępnij ją dalej, a tym samym rozpowszechnił tak samo łatwo, jak rozprzestrzeniają się wirusy. Dzięki tej czynności zwiększa się świadomość marki, a także oferowanych przez nią produktów oraz usług.
Aby spełnić wszystkie założenia jakie stawiane są przed każdą kampanią contentową, specjaliści do spraw content marketingu układają szczegółowy plan i harmonogram komunikowania się z klientem. Określają w nim graficzny zarys treści, ich formę, styl, format, informacje jakie mają być zawarte w komunikacie, a także kanały jakimi będą owe treści dystrybuowane.

Najchętniej wykorzystywanymi środkami komunikacji z odbiorcami są najpopularniejsze media społecznościowe takie, jak Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, LinkedIn i YouTube. O ich najwyższej skuteczności decyduje szybkość z jaką treści mogą być publikowane i udostępniane, powszechność, łatwa dostępność, intuicyjność i interdyscyplinarność. Ułatwiają sposób w jaki odbiorca może zaangażować się w działania firmy, przede wszystkim w takie formy, jak sondaże, ankiety albo konkursy. Dzięki temu można od razu zapoznać się z oczekiwaniami i potrzebami własnej grupy odbiorców i mieć aktualny wgląd na to, co poprawić w swoich działaniach, aby prowadzona strategia marketingowa była jeszcze efektywniejsza.

Komunikacja za ich pośrednictwem nie wiąże się z wysokim kosztem dla przedsiębiorstwa, a klient może bez problemu odtworzyć komunikat jeszcze raz, przesłać go dalej lub zapisać. Te kanały obsługują najpowszechniejsze i najefektywniejsze formy komunikacji. Niektóre mogą prezentować treści tekstowe, graficzne i wideo, a niektóre tylko jedno z nich, dlatego odpowiednie dostosowanie formy komunikatu do kanału ma kluczowe znaczenie i decydujący wpływ na sukces lub porażkę kampanii.

Jakie korzyści jest w stanie przynieść content marketing?

Zalety content marketingu

Takie pytanie często zadają sobie firmy, stające przed trudnym wyborem – czy zainwestować w profesjonalny content marketing, czy nie? Czy jest to gra warta świeczki i czy faktycznie jest to coś, co poprawi działalność mojego przedsiębiorstwa?

Głównym założeniem, które przyświeca content marketingowi to zaangażowanie odbiorców i przyciągnięcie ich uwagi. Spełniając te dwa cele, możliwe będzie posunięcie się dalej w kampaniach marketingowych i zrealizowanie kolejnych planów rozwojowych firmy. Dlatego to ważne, aby treści tworzone w ramach content marketingu były ciekawe, pozytywnie nacechowane oraz wykorzystywały popularne sposoby angażowania i trafiania do odbiorców danego kanału.

Generowanie większego ruchu na stronie oraz wzrost jej wyświetleń wiąże się z głównym założeniem, który został poruszony wyżej. Dotarcie do nowych odbiorców, którzy prędzej czy później mogą stać się potencjalnymi klientami, przekłada się na zwiększenie aktywności stałych jak i nowych użytkowników danego serwisu internetowego. Ma to również swoje konsekwencje we wzroście sprzedaży. Jeśli proces zakupowy oraz sam produkt lub usługa były na tyle satysfakcjonujące, to jednorazowy klient może stać się stałym konsumentem, a nawet wiernym fanem marki.

Content marketing jest również narzędziem idealnym do zadbania, podbudowania lub stworzenia na nowo odpowiedniego i trafnego wizerunku firmy. Na to, w jaki sposób dana firma jest odbierana i kojarzona w internecie i nie tylko, mają wpływ treści, które są przez nią publikowane. Tekst, grafika, wideo i inne formy, które można ogólnie nazwać językiem komunikacji, decydują o tym, jak bardzo podatna na nasze działania będzie wybrana grupa docelowa. Jeśli język i elementy komunikacyjne nie będą odpowiednio dostosowane do wieku, kultury, wyznania, stylu życia, potrzeb i oczekiwań odbiorców, treści będą notorycznie ignorowane i odrzucane, a kampania marketingowa zakończy się porażką.

Zaplanowanie i stworzenie treści skutecznie trafiających w gusta odbiorców poszerza zasięgi i buduje zaufanie. Publikowanie komunikatów, które mogą stać się wiarygodnym źródłem informacji na temat danej specjalizacji, branży lub konkretnego tematu, sprawia, że ludzie będą liczyć się z opinią firmy lub organizacji, a co za tym idzie, będą sukcesywnie do niej wracać po więcej wiadomości.