Strony internetowe

 

Stwierdzenie, że każda firma, marka a czasem nawet submarka powinna mieć swoją własną stronę internetową, nie dziwi już nikogo. Posiadanie strony internetowej przeszło do standardu, ponieważ bez tego firma może równie dobrze nie istnieć. W sieci znaleźć można miliony serwisów www, ale nie każdy z nich można określić mianem dobry, atrakcyjny, użyteczny lub intuicyjny.

Strony internetowe projektowane w latach, w których Internet dopiero co został udostępniony do powszechnego użytku, były znacznie ograniczone. Nie tylko w samej funkcjonalności, ale ich warstwa wizualna dawała sporo do życzenia. Na całe szczęście tamte czasy już dawno minęły, a możliwości jakie dostępne są na dzień dzisiejszy są tak ogromne, że sam proces projektowy znacznie się wydłużył.
Czym powinny odznaczać się strony internetowe w ogóle? Czy ważniejsza jest warstwa techniczna czy wizualna? Czy można wyróżnić pewne trendy projektowe panujące w ostatnim czasie?

Co powinna zawierać każda strona internetowa?

W zależności od branży, typu działalności, grupy odbiorców i wielu, wielu innych czynników, są pewne stałe elementy, które powinny znajdować się w każdej stronie internetowej. To części, które poniekąd wpływają na przejrzystość i intuicyjność serwisu, ponieważ ich obecność tak silnie utarła się w schemacie projektowym, że bez nich odbiorca może mieć wrażenie jakby czegoś brakowało.

Bez względu na to, czy strona internetowa dotyczy osiedlowego salonu fryzjerskiego, sieci sklepów spożywczych, krajowego giganta produkującego meble lub korporacji o międzynarodowym charakterze – strony internetowe każdej z tych działalności powinny posiadać logo i pasek nawigacji, bardziej znany pod nazwą menu. Bez tego użytkownik nie wie, jak się poruszać po stronie, nie jest pewien co zawiera i jakie może znaleźć na niej treści, a tym samym szybko się zniechęca i porzuca przeglądanie.

Jak powinna wyglądać strona www

Razem z nagłówkiem strony, powinna iść również stopka. To w niej można znaleźć rozbudowaną sieć nawigacji po stronie, czyli dodatkowe kategorie, podstrony i inne przydatne odnośniki. To także przestrzeń odpowiadająca za wizualne zamknięcie całego projektu strony internetowej.

Podstrony chętnie poszukiwane i najczęściej klikane to te, zawierające informacje dotyczące możliwości kontaktu, cennika, oferty usług lub produktów, czasem także treści przedstawiające firmę, jej historię i zespół. Strony internetowe powinny obowiązkowo posiadać zakładki „Kontakt”, „O nas”, „Oferta” lub „Cennik”, choć w zależności od indywidualnych potrzeb, mogą się w ogóle nie pojawić lub posiadać inną nazwę.

Co czyni strony internetowe popularnymi i chętnie odwiedzanymi?

Odpowiedź na to pytanie może być banalnie prosta. Po pierwsze powinna spełniać swoje zadanie. Strony internetowe powinny informować, sprzedawać, kreować potrzeby i opinię – po to właściwie powstały. Jeśli już na początku nie spełniają tego założenia, można być pewnym, że witryna będzie rzadko oglądana i nieprzydatna. Dopiero w drugim kroku powinna być oryginalna i atrakcyjna wizualnie, aby przykuwać wzrok, interesować i zachęcać do częstszego korzystania.

Atrakcyjność strony internetowej
Taka kolejność – funkcjonalność ponad warstwę wizualną, nie jest sztywną zasadą. Wszystkie strony internetowe kierują się własnymi zasadami i są tworzone do różnych potrzeb, a każdą z nich trzeba rozpatrzyć w indywidualnym toku pracy projektowej. Dla katalogu prezentującego modę high fashion, warstwa wizualna będzie grała pierwsze skrzypce, a funkcjonalność strony zostanie ograniczona do najpotrzebniejszego minimum. Odwrotna sytuacja będzie miała miejsce w przypadku zaawansowanego portalu branżowego, w którym mnogość funkcjonalności będzie miała największe znaczenie, a ich wizualne opakowanie znacznie mniejsze.

Dlatego też ogólnikowe określenie strony internetowej jako dobrej jest pojęciem względnym. Każdy użytkownik posiada różne oczekiwania co do oglądanych stron i ich zawartości, ale połączenie warstwy wizualnej i funkcjonalności rozwiniętych do wymagającego poziomu jest rozwiązaniem idealnym.

Jakie trendy aktualnie panują na stronach internetowych?

Wraz z dynamicznie rozwijającym się internetem, możliwości zwiększyły się, a wraz z nimi oczekiwania dzisiejszych użytkowników. Konkurencja także zwiększyła się, a zaistnienie na jej tle to zadanie trudniejsze i wymagające szczególnej uwagi.

Tak jak w większości dziedzin z branży kreatywnej, tak i w trakcie projektowania stron internetowych obserwuje się rosnące na popularności trendy. W ostatnim czasie nowopowstałe strony internetowe cechują się asymetrią i nieregularnymi przesunięciami. Celem takiego zabiegu jest wyróżnienie się, podkreślenie wyjątkowości danego serwisu, bunt przeciwko statyczności i utartym schematom. Przesunięcia na szablonie i układzie elementów mogą wprowadzić wrażenie różnorodności wizualnej oraz ruchu, który powoli zaczyna na stałe wpisywać się w ramy standardowych cech stron. Asymetria kojarzy się również z markami wyższej jakości oraz towarami luksusowymi.

Ciemny motyw to koncepcja, która przeszła do porządku dziennego przy projektowaniu aplikacji pod wpływem wzmożonego ruchu i znacznie dłuższego korzystania z urządzeń o wysokiej emisji światła. Jest to nie tylko elegancka forma, ale również tryb bardzo korzystnie wpływający na zmęczony wzrok.

Nakładanie na siebie zdjęć i grafik w niesymetryczne siatki to coraz częściej spotykany zabieg, który, tak samo jak asymetryczny szablon, wprowadza dynamikę, powiew świeżości i znacznie uatrakcyjnia strony internetowe. To także uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich witryn, niezależnie od branży lub grupy odbiorców.
Elementy 3D, animacje oraz treści wideo to coś, co cieszy się największym zainteresowaniem nie tylko ze strony użytkowników internetu, ale także projektantów. Ruchome elementy wydłużają średni czas sesji, ponieważ intrygują odbiorcę i zmuszają do pozostania na stronie chwilę dłużej niż zazwyczaj.

Warstwowanie i pływające elementy mają za zadanie wprowadzić do projektu wrażenie głębi i silnie urzeczywistnić je na ekranie odbiorcy. Warstwowanie zazwyczaj odbywa się poprzez dodanie delikatnych cieni, a elementy pływające podkreślają głębię konstrukcji całej grafiki, przez co wydaje się być ona trójwymiarowa.

Modna strona internetowa

Infografiki i wizualizacja danych to bardzo atrakcyjny i angażujący sposób na proste przedstawienie dużej ilości danych. Strony internetowe często umieszczają infografiki, bo takie zapotrzebowanie wykazują internauci. Ubranie suchych danych w ładne graficzne opakowanie, to znacznie bardziej przystępna i zrozumiała forma niż ciąg cyfr i niezrozumiałego tekstu.
Taka trywialna rzecz, jak pogrubione nagłówki wróciły do łask internetu. Pierwsze na co zwraca uwagę użytkownik zaznajamiając się z treścią strony to właśnie nagłówki, dlatego ich dodatkowe podkreślenie skupi jeszcze większą jego uwagę.

Niecodzienne i odważne zestawienie kolorów to nowe spojrzenie na kolorystyczną część pracy projektowej. Przyciągają wzrok, intrygują i dają się łatwo zapamiętać. Niektóre marki i firmy korzystają nawet z neonowych i intensywnych barw.
Minimalizm to trend utrzymujący się już długi czas na liście najchętniej wybieranych szablonów. Jednak jego lekka modyfikacja może okazać się strzałem w dziesiątkę. Odchodzi się od typowego białego minimalizmu na rzecz innych neutralnych kolorów takich jak beż lub szary.

Słusznie zauważono, że strony internetowe cieszące się największą popularnością to witryny oryginalne, a więc wyróżniające się. Niezależnie od tego w jakim stylu będą projektowane, powinny być zawsze dostosowane do wymagań oraz potrzeb grupy docelowej. Te oraz inne trendy, a także zapewnienie aby strona internetowa była kompletna od strony technicznej zapewni profesjonalna agencja marketingowa.