Tmproject – Grafika, Pozycjonowanie, WWW

Strony internetowe, identyfikacja wizualna

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych

(ang. search engine optimization, SEO; zwana także pozycjonowaniem) – procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Proces pozycjonowania jest elementem szeroko pojętego marketingu internetowego. Pozycjonowanie opiera się na ciągłym poznawaniu mechanizmów rządzących wyszukiwarkami i dostosowywaniu kodów serwisów internetowych do aktualnych algorytmów wyszukiwarek w celu poprawienia pozycji danego serwisu na liście wynikowej. Pozycjonowanie Siedlce

W polskiej nomenklaturze branżowej dominuje rozróżnienie między pozycjonowaniem (ang. off-page) a optymalizacją stron (ang. on-page), choć często wyrażenia te mogą być używane zamiennie. Pierwszy z terminów odnosi się do działań prowadzonych poza docelową witryną (np. Link building), zaś optymalizacja w takim kontekście oznacza działania prowadzone bezpośrednio na stronie internetowej (wpływające na jej budowę, treść i strukturę).

Szczególną rolę w procesie pozycjonowania stron odgrywają media społecznościowe takie jak Google+, Facebook, Twitter, które są zintegrowane zazwyczaj z daną stroną internetową.
Treść

W skład optymalizacji treści wchodzi m.in.:

  1. dopasowanie treści w tagu tytułowym,
  2. umieszczenie lub rozmieszczenie słów kluczowych w istniejących tekstach lub tworzenie nowych (SEO copywriting),
  3. dobór adekwatnych nagłówków,
  4. odpowiednie zaaranżowanie treści menu i innych elementów, wchodzących w skład linkowania wewnętrznego serwisu,
  5. ustawienie tekstu alternatywnego dla elementów graficznych oraz innych obiektów (np. Flash).

Dawniej działania te ograniczały się do zmiany treści tagów meta Keywords i Description, których obecność na stronie dla większości współczesnych wyszukiwarek ma znaczenie marginalne.

 

 

 

Kod i struktura

Działania w dużej mierze niewidoczne dla przeciętnego użytkownika strony, mające jednak wpływ na jej indeksowanie i klasyfikacje w wyszukiwarkach to np.:

  1. dostosowanie strony do standardów W3C,
  2. oddzielenia warstwy logicznej struktury dokumentu od warstwy jego prezentacji (np. poprzez zastosowanie CSS),
  3. poprawa czasu ładowania strony,
  4. rozwiązanie problemu powielonej treści, np. poprzez wskazanie wersji preferowanej za pomocą konwertowania kanonicznego z poziomu kodu HTML lub nagłówku HTTPdokumentu; w przypadku zawartości błędnie powielonej wykonując przekierowanie 301, czyli przekierowanie na stałe pod inny URL,
  5. zastosowanie przyjaznych adresów, np. przy użyciu mod_rewrite,
  6. umożliwienie głębokiego linkowania w przypadku animacji Flash oraz zapewnienie alternatywnej wersji dla przeglądarek bez wsparcia dla wspomnianej technologii (w tym robotów wyszukiwarek internetowych)
  7. instalacja kodów Google Analitycs oraz Search Console.

 

  • SERP (ang. search engine results page) – wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce
  • PR – PageRank – matematyczny algorytm stworzony przez Google, na podstawie którego obliczana jest ważność znalezionych stron dla każdego zapytania, a także liczbowy efekt działania tego algorytmu.
    • TPR (ang. Toolbar PageRank) – PageRank wyświetlany w postaci zielonego paska na pasku narzędziowym zainstalowanym w przeglądarce stron WWW tzw. Google Toolbar
    • GDPR (ang. Google Directory PageRank) – PageRank publicznie dostępny w katalogu Google
    • RPR (ang. Real PageRank)
  • AT – Anchor Text – tekst/wyrażenie zawarte w <a href="http://example.com/">treść odsyłacza</a>
  • Content – Zawartość stron/witryn: tekst, obrazki. Kiedyś obowiązywała zasada „Content is King” – czyli najważniejsza dla pozycjonowania na stronie jest jej zawartość/treść – content
  • Duplicate Content Penalties – Tworzenie kilku kopii jednego dokumentu lub strony, w przypadku kopii strony mówi się o mirrors strony
  • IBL – Inbound Links – Liczba linków wskazujących na dany adres pliku/strony www, najlepiej z odpowiednim anchor textem
  • Index/indeks stron – Zbiór stron dostępnych w danej wyszukiwarce – stron zindeksowanych przez robota wyszukiwarki
  • Link exchange – Wymiana linków jest stosowana do podniesienia IBL pomiędzy stronami o wysokim PR
  • Link popularity – Wartość otrzymana dla zapytania (link:adres strony)
  • Naturalne linkowanie – Polega na rozpowszechnianiu w sieci linków do strony bez budowania specjalnych do tego celu stworzonych stron
  • OBL – Outbound Links – Liczba linków wskazujących na zewnętrzne adresy plików/stron www
  • Pozycjoner – użytkowa nazwa funkcji jaką pełni specjalista/konsultant ds. pozycjonowania stron www/seo
  • TBPR Update – Toolbar PageRank Update – inaczej update PageRank
  • Update PageRank – Zmiana wartości publicznie dostępnej PR wskazywanej przez Toolbar Google
  • TB Program Update – Zmiana w oprogramowaniu odpowiadającym za sposób obliczania PR
  • GDPR Update – Google Directory Update – Zmiana wartości PR publicznie dostępnej w katalogu Google PR
  • Update IBL – Zmiana wartości dla zapytania (link:adres strony)
  • BL Update – Backlink Update – Zmiana wartości dla zapytania (link:adres strony)
  • Algo Update – Algorithm Update – Zmiana algorytmu odpowiadającego za rezultaty SERP
  • Site – Liczba zaindeksowanych przez wyszukiwarkę podstron witryny