Influencer a media społecznościowe

Rekomendacja influencera warta jest więcej niż niejedna skrupulatnie zaplanowana kampania, a na opinię swoich odbiorców wpływa tak skutecznie, że to od niego ostatecznie zależą decyzje zakupowe całych społeczności. Dzisiaj coraz śmielej poczyna on sobie w świecie reklamy, toteż dziś nikogo nie dziwi fakt, że nawet najmocniejsze marki wspierają za ich pośrednictwem swoje działania promocyjne.

Fenomen tej formy marketingu

Zmiana sposobu komunikacji, a zwłaszcza jej przeniesienie się do sieci w połączeniu z rozkwitem social media sprawiły, że i marketing internetowy musiał znaleźć zupełnie inne kanały przekazu. Efektem tej komunikacyjnej rewolucji jest fenomen influencerów, którzy stali się jednym z ważniejszych ogniw komunikacji marki z klientem.

Kim właściwie jest influencer? To osoba, która skutecznie wywiera wpływ na opinie czy decyzje innych. Ci inni to w tym przypadku społeczność, zgromadzona wokół niego w mediach społecznościowych. Wspomniany fenomen polega na tym, że społeczność już nie tylko interesuje się poczynaniami i zdaniem influencera, ona się z nim utożsamia. To dlatego ich opinie mają tak silny wpływ na odbiorców jego czy jej treści. Nie bez powodu takie osoby nazywane bywają liderami opinii, wszak ich zdanie na temat danego produktu czy marki rozlewa się na co najmniej kilkaset osób.

Wpływowe social media

influencer marketing

Influencer porozumiewa się z odbiorcami przede wszystkim przez swoje kanały w mediach społecznościowych. Pozostaje więc kimś, balansującym na granicy światów: wirtualnego i rzeczywistego. Zwykle istnieje jako prawdziwa osoba (może jednak także stworzyć sobie tożsamość, jak facebookowy Ptaszek Staszek), zdarza się, że odbiorcy mają szansę go spotkać na branżowych eventach. Jednak jego głównym kanałem komunikacyjnym pozostają social media, a więc dla większości swoich followersów istnieje przede wszystkim wirtualnie.
To dlatego influencer posiada zazwyczaj bloga, vloga, konto w serwisie YouTube, na Snapchacie, Facebooku, Instagramie, TikToku. Tam też buduje lojalną społeczność, która utożsamia się z nim i jego wyborami.

Zawód influencer

kim jest influencer

Potencjał tkwiący w blogerach czy youtuberach szybko dostrzegli znawcy marketingu. Na profilach influencerów pojawiły się więc recenzje produktów czy posty z rekomendacjami. Szczytem naiwności byłoby uważać, że udostępnili swoje konta i zasięgi z czystej życzliwości. To zwykle biznes i to całkiem opłacalny.

Jednak trzeba przyznać, że stworzenie oddanej i lojalnej społeczności to także nie bułka z masłem, ale ciężka, systematyczna praca. Zwłaszcza w przypadku, kiedy ktoś od początku w sieci pracuje na własne nazwisko, urastając do miana eksperta danej dziedziny, jak na przykład Grzegorz Marczak, założyciel serwisu AntyWeb.pl.

W słusznej sprawie

Influencerami bywają jednak również osoby, które już są znane, zwykle z czegoś zupełnie innego, jak aktorzy, sportowcy, dziennikarze, prezenterzy albo po prostu celebryci. Ich konta mogą służyć czystej komercji, a więc promocji produktów marek, które weszły we współpracę z influencerami. Istnieje jednak wówczas ryzyko, że odbiorcy szybko się w tym układzie zorientują i zamiast sugerować, jak dotąd, opinią influencera, zrezygnują ze śledzenia jego poczynań.

Umiejętność zgromadzenia wokół siebie dużej grupy sympatyków miewa także bardziej etyczny wymiar. Bywa bowiem, że influencerzy wykorzystują swoją popularność do szerzenia wartościowych informacji lub popularyzacji pozytywnych inicjatyw. Jedną z takich osób jest budzący nieco kontrowersji Filip Chajzer, który od lat wspiera akcje na rzecz powstańców warszawskich, a w 2021 roku za jego sprawą i przy współpracy ze stołecznymi kawiarniami udało się zebrać ponad 2 miliony złotych na leczenie małego Wiktora w Stanach Zjednoczonych.

Gdzie działa influencer?

influencer w kampanii marketingowej

Polem działań influencerów są zawsze social media. Może także prowadzić własny blog (vide: Krytyka Kulinarna), ale zwykle jest on zsynchronizowany z kontem w mediach społecznościowych, jak Facebook czy Instagram.

Wśród młodszych użytkowników sieci popularnością cieszy się TikTok. Może to kwestia estetyki, może dostosowanie serwisu do urządzeń mobilnych, ale badania pokazują, że kobiety preferują profile na Instagramie. Instagram a social media to temat na osobne rozważania, ponieważ ten portal w dużej mierze zmienił sposób postrzegania mediów społecznościowych. Stał się przy tym jednym z najsilniejszych narzędzi dla influencerów, na co z pewnością ma wpływ ogromna łatwość korzystania z serwisu za pomocą aplikacji mobilnej.

  • Share: