Wydawać by się mogło, że marketingiem internetowym rządzą wyłącznie algorytmy, słowa kluczowe i frazy. W gąszczu tych zagadnień, tak ściśle związanych z pozycjonowaniem stron i treści, pojawia się jednak ważne pytanie: czy jakość strony www ma znaczenie?
Panda sprząta Internet
Jeszcze kilka lat temu odpowiedź na pytanie, czy jakość strony www ma znaczenie?, brzmiałaby: znikomą. Jednak wszystko zmieniło się w 2011 roku, kiedy do gry wkroczyła Panda. A dokładnie algorytm Google o wdzięcznej nazwie nawiązującej do biało-czarnego miłośnika bambusowych przekąsek. To za sprawą algorytmu Panda sporo się w sieci odmieniło, dla niektórych serwisów była to wręcz jakościowa rewolucja.
Dotąd bowiem algorytm Google dawał się oszukać, treści zamieszczane na stronie nie musiały być ani szczególnie wartościowe, ani unikalne. Nie trzeba było przykładać wagi do faktu, czy jakość strony www ma znaczenie, ponieważ wysoką pozycję na liście wyszukiwań organicznych zapewniała części stron jedynie duża liczba podstron oraz klikalność reklam. Czasem jedyną jej treść stanowiły teksty kopiowane z innych stron www lub blogów, jednak do 2011 roku nie miało to większego znaczenia.
Rosnąca liczba stron internetowych (w styczniu 2021 roku ich liczba sięgnęła 1,83 miliarda!), ich wątpliwa jakość lub mało oryginalna zawartość, a czasem i nieetyczne pogrywanie algorytmami sprawiły, że Google podjął walkę o wartościowe treści. To dlatego pojawiła się Panda, czyli algorytm, który zaczyna brać pod uwagę jakość publikowanych materiałów.
Webmaster kontra Pingwin
W sukurs Pandzie niedługo później przychodzi Pingwin – kolejny Google’owski algorytm. Czarno-biały team sprawia, że diametralnie zmienia się odpowiedź na pytanie, czy jakość strony www ma znaczenie. Dziś odpowiedź na to pytanie brzmi: ma i to niebagatelną.
O ile Panda sprawdza treści pod kątem jakości, kontrolując na przykład ich oryginalność, Pingwin to bat na webmasterów, próbujących przechytrzyć algorytmy Google. Pingwin sprawdza, jakiej jakości są linki zwrotne, jeśli odczytuje je jako nienaturalne i pochodzące z serwisów o niskiej jakości, domena może napytać sobie biedy. Ten algorytm to również postrach specjalistów SEO, bowiem rozpoznaje przeoptymalizowane strony. Nie ułatwia też życia copywriterom, wychwytując treści, w których upchnięto nadmiar słów kluczowych.
Skąd wiadomo, czy jakość strony www ma znaczenie?
Tutaj niech padnie kilka słów wyjaśnienia, dlaczego w tym zestawieniu znalazł się także copywriter. Kim bowiem jest copywriter? To on stoi za treściami, które pojawiają się na stronach, blogach (czasem to już bardziej wyspecjalizowany content writer), w sklepach internetowych, w artykułach eksperckich i na profilach w mediach społecznościowych. A zatem to słowa jego autorstwa tak skrupulatnie sprawdza Pingwin.
Wytyczne Google są jasne, dlatego wszelkie nie do końca etyczne ruchy, jak choćby wtłaczanie w tekst nadmiaru słów kluczowych czy korzystanie z systemów wymiany linków, raczej szybko zostaną wykryte. W ten sposób można przysporzyć domenie więcej szkody niż pożytku, więc zamiast tracić energię na oszukiwanie algorytmów, lepiej poświęcić ją dbałości o jakość zamieszczanych treści.
Google stawia na jakość
Google premiuje bowiem te strony, na których zamieszczane są unikalne materiały o wysokiej jakości. Najlepiej, jeżeli wskazują na nią wartościowe linki, pochodzące z rozmaitych, dobrze postrzeganych przez Google domen. Algorytmy doceniają dopracowaną zawartość stron i oryginalność zamieszczonych na nich tekstów, a więc tu kryje się odpowiedź na pytanie, czy jakość strony www ma znaczenie.
Poza tym szczególnie warto mieć na uwadze, jak ważna dla algorytmu Google jest poprawność językowa i stylistyczna. Tu mała wskazówka: osławione słowa kluczowe w tekstach polskojęzycznych zawsze powinny być odmieniane przez przypadki, inaczej tekst zaczyna przypominać bezkształtną i bezsensowną pisaninę. Niechlujne treści, tworzone w nieprzemyślany sposób i z pomocą generatora synonimów, nie przyniosą stronie żadnych korzyści w kwestii pozycjonowania. Tym bardziej, że Google jest czujny i regularnie aktualizuje swoje algorytmy – obecnie jest to nawet 500 aktualizacji rocznie. Dzięki temu rośnie jego skuteczność w wykrywaniu stron łamiących regulamin, a pytanie: czy jakość stron www ma znaczenie? lada dzień przejdzie do lamusa.